مقالات

چگونه کارخانجات تولید مواد غذایی از نیتریک اسید استفاده  می کنند

نیتریک اسید جزو اسید های مهم موجود در جهان است که کاربرد های مختلفی در صنایع مختلف دارد . این اسید کلیدی در مواردی از جمله تولید کود های شیمیایی ، طلالسازی و استخراج طلا، صنایع نظامی و همچنین صنایغ تولید مواد خوراکی و غذایی نقش دارد. در این بحث قصد داریم به نقش این محلول در مواد غذایی وخوراکی بپردازیم. نیتریک اسید در کارخانه های تولید مواد غذایی دو نقش اصلی را ایفا می کند که در ادامه این مقاله به تفصیل راجع به این دو مساله توضیح خواهیم داد.

 

نقش اول در تولید برخی مواد غذایی و دارویی

نیتریک اسید در اولین نقش خود در صنایع غذایی در فرآوری تولید مواد عذایی و همچنین جلوگیری از فساد برخی مواد غذایی نقش دارد. این نقش نیتریک اسید در مواد غذایی بسیار فراگیر هست.

به جهت خاصیت های شیمیایی که نیتریک اسید دارد در دو جهت در اصل تولید و پیش تولید مواد غذایی نقش دارد. اولین نقش در فرآوری مواد غذایی است. از آنجایی که خاصیت اسیدی جزو مهم ترین راه های فرآوری هر ماده غذایی است نیتریک اسید یا همان جوهر شوره نیز مانند برخی از سایر اسید ها از جمله اسید سیتریک یا همان جوهر نمک و اسید سولفوریک یا همان جوهر گوگرد نقش مهمی در فرآوری، طعم بخشی و تغیر حالت و واکنش های شیمیایی که در تهیه دماده شیمیایی دخیل است را دارد.

در مصارف خانگی نیز ما از مواد اسیدی در آشپزی و خوراک پزی استفاده می کنیم. برخی از اسید های مشهور خوراکی مانند انواع سرکه ها ماده اولیه بسیاری از غذا ها و خوراکی ها است. همچنین این مواد در فرآوری مواد نیز تاثیر دارد و مجاورت آنها با مواد غذایی برای یک مدت می تواند خاصیت های جدیدی به آن ببخشد.

در کل مواد اسیدی و در موضوع مبحث کنونی ما نیتریک اسید در برخی از خوراکی ها نقش بسزایی دارد. برای مثال نیتریک اسید در تهیه برخی فرآورده های پروتئینی نقش دارد.

کاربرد دوم این بخش فساد زایی و یا جلوگیری از فاسد شدن برخی مواد غذایی است. قطعا برای شما نیز پیش آمده است که در منزل برای جلوگیری از فساد برخی مواد غذایی آنها را در معرض برخی از مواد با خاصیت اسیدی قرار داده اید همین مساله در بعد های دیگر با حضور نیتریک اسید نیز در حال اجرا است.

 

نقش نیتریک اسید در صنایع غذایی

نقش نیتریک اسید در صنایع غذایی

خصوصا در تولید های عمده که در کارخانجات تولید مواد غذایی موجود است نیتریک اسید نقش  بسزایی دارد. از مهم ترین کاربرد ها نیز جلوگیری از فساد و یا مدت دار کردن تاریخ انقضای برخی مواد غذایی ازجمله برخی فرآورده های پروتئینی است که ما به طور روزمره از برخی از آنها استفاده می کنیم و به عنوان خوراکی آنها را میل می کنیم.  لذا این کاربرد دوم نیتریک اسید در تولید مواد غذایی نیز اهمیت بالایی برخوردار است.

 

نقش دوم و فراگیر تر در پاکیزه سازی و رفع رسوب از دستگاه های مربوط به مواد غذایی است.

بسیاری از مواد غذایی مایع و یا به حالت خمیری هستند در ظروف و تانکر های استیل نگه داری می شود در جهت اینکه استیل ها زنگ نمیزنند و در استریل ماندن مواد خوراکی نقش دارند.

به همین خاطر یبعد از مدت زمان های معین استفاده از این تانکر ها و همچنین لوله های استیل انتقال دهنده آنها و کامیون ها و تانکر های انتقال دهنده این مواد این سطوح و ظروف دچار رسوب گرفتگی شدید از مواد غذایی می شود. به طوری که این رسوب ها بعد از استفاده های مکرر روز به روز بیشتر از قبل می شوند و این رسوب ها دو مشکل اصلی برای تولید وانتقال و نگهداری مواد خوراکی ایجاد می کنند.

اولین مشکل این مسئله این است که افزایش رسوب ها باعث میشود تا لوله ها مسدود شوند و یا مخازن و تانکر هاس نگه داری از ظرفیتشان کاسته شود ونتوانند دقت در ترکیب مواد را رعایت کنند. مشکل دومی که ایجاد می شود نیز این است که این رسوب ها به دلیل کهنه شدن وقرار کرفتن دائم در معرض رطوبت و هوا فاسد می شوند و باعث ایجاد و تجمع باکتری ها می شوند که این مساله نیز در صنعت غذا بسیار حائض اهمیت است و ممکن است موجب از بین رفتن کل ذخیره آن مخزن شود. در این مرحله نقش نیتریک اسید این است که با این رسوب ها مبارزه کند.

 

به چه شکل از بین می برد؟

همانطور که میدانیم نیتریک اسید خاصیت خورندگی بسیار بالایی دارد به گونه ای که عموم مواد و حتی فلزات را در خود حل می کند اما استیل در مقابل این اسید خطر ناک مقاومت خوبی دارد.

به این ترتیب برای از بین بردن رسوبات مورد نظر محلول نیتریک اسید را در محل مورد نظر در تماس با سطح قرار می دهند و این تماس باعث می شود تا رسوبات چسبیده به سطح استیل از سطح آن جدا شوند و در نیتریک اسید حل شوند اما به خود استیل که می رسد خاصیت خورندگی اش کارایی ندارد.

همین مساله مهمم باعث استفاده از نیتریک اسید می شود. از مثال های بسیار مهم این مساله هم کارخانجات تولید و فرآوری شیر و لبنیات هستند که مخازن  ولوله ها و تانکر های حمل خود را به وسیله نیتریک اسید پاکسازی و رسوب زدایی می کنند.

 

شرکت نیتریک ایران یکی از معتبر ترین شرکت های عرضه نیتریک اسید در ایران می باشد که محصولات خود را به همراه تضمین کمترین قیمت و خلوص محلول عرضه می کند و همچنین امکان صدور فاکتور رسمی و غیر رسمی به درخواست مشتری را دارد. شما می توانید جهت مشاوره و خرید نیتریک اسید 57 درصد با تضمین قیمت و تضمین اصالت محصول به بخش تماس با ما در فروشگاه نیتریک ایران مراجعه نمایید. یکی از محصولات کلیدی ما که مخصوص مقادیر بالا است اسید نیتریک فله است.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات شما
ثبت نظر