اسید نیتریک چه کاربرد هایی در صنایع نظامی دارد؟

نیتریک اسید به عنوان یک اسید مهم و کلیدی در صنایع مختلفی نقش دارد و یکی از مهم ترین آـنها صنایع نظامی است که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم. اسید نیتریک به دلیل خواص خاص و  منحصر به فردی که دارد در امور مختلفی کاربرد دارد. از حمله مهم ترین آنها صنایعی هستند که نیاز به خاصیت اسیدی و واکنش پذیری بالایی که در اسید نیتریک هست دارند.

زیرا اسید نیتریک به لحاظ واکنش پذیری بین عناصر و ترکیبات اسیدی بسیار حد بالایی را دارد. عموما عناصری که میزان واکنش پذیری آنها بالا است . کارایی آنها هم بالا تر از سایر اسید ها می شود. حال می خواهیم بررسی کنیم چگونه اسید نیتریک در صنایع نظامی نقش دارد؟

 

اسید ها و صنایع نظامی

یکی از مواردی که در صنایع نظامی کاربرد بسیاری دارد مواد منفجره است. مواد منفجره موادی شیمیایی هستند که با طی کردن فرآیند واکنشی پر انرژی ، تولید گرما و نور و صدا می کنند. عموما این واکنش منجر به احتراق و تخریب می شود. انفجار نوعی وا کنش است که از آزاد شدن یکباره انرژی به صورت زیاد و پر حجم آزاد می شود.

شاید فکر کنید انفجار ها لزوما همراه با آتش هستند اما این طور نیست و گاها انفجار بدون آتش سوزی نیز رخ میدهد که طی واکنش های شیمیایی خاصی رخ می دهد که در این مقاله قصد پرداختن به آن را نداریم.

 

ابتدائا انواع نقش های اسید نیتریک در صنایع نظامی را تقسیم کنیم سپس به توضیح و شرح هر یک می پردازیم:

 

اسید نیتریک و دینامیت

دینامیت نامی آشنا برای اهالی فیلم و سریال های رنجستری است. و عموما ما را به یاد جنگ های آمریکایی و اروپایی قرون گذشته و قبل و هنگام جنگ جهانی می اندازد. یاد دینامیت های قرمز رنگ در آن مدل فیلم ها می افتیم.

اما در واقع دینامیت به نوعی ماده انفجاری که با ایجاد حرارت و جرقه موجب واکنش منفجره می شود. در مواد اولیه و سازنده دینامیت ها نیتریک اسید نیز وجود دارد. زیرا نیتریک اسید واکنش پذیری بالایی دارد و موجب انفجار می شود.

نیتریک اسید موجب واکنش با سرعت بالا می شود . برای مثال تقریب ذهنی شما باروت سر کبریت های چوبی را در نظر بگیرید که ابتدا آن روشن می شود و پس از آن موجب روشن شدن چوب می شود. در نیتریک اسید هم واکنش آن با مواد دیگر موجود در دینامیت نتیجه انفجار و احتراق می دهد.

اسید نیتریک به دلیل خواص منحصر به فرد خود گاز بسیار زیادی نیز خارج می کند که گازی سمی است.  این اولین کاربرد اسید نیتریک در صنایع نظامی است.

 

 

اسید نیتریک در موشک ها و پهپاد ها و بمب ها

کاربرد بعدی نیتریک اسید در صنایع نظامی، بخش موشک ها، پهپاد ها، بمب ها و برخی مین ها است. در واقع نیتریک اسید در این مواردی که نام برده شد در حکم سر انفجاری برخی از انواع آنها را دارد. همانطور که در بخش دینامیت ها گفته شد . انفجار را رخ می دهد و طبعا اصل فعالیت و نقش کلیدی مواردی که نام برده شدن ایجاد آسیب و منفجر شدن هدف است.

مثلا هدف اصلی موشک ها تخریب هدف مورد نظر است. این انفجار و آسیب رساندن به هدف به وسیله مواد محترقه ای که نیتریک اسید هم جزو آـنهاست انجام می شود.

 

اسید نیتریک چه کاربرد هایی در صنایع نظامی دارد؟

اسید نیتریک در شاتل ها و موشک ها

نقش بعدی اسید نیتریک در صنایع نظامی بحث شاتل ها و موشک هاست. شاید سوالی که پیش بیاید برای شما این است که در بخش نظامی که مورد بحث ماست چه نقشی می تواند در صنعت شاتل ها و فضا پیما ها و موشک های قاره پیما و یا ماهواره بر داشته باشد.

در این بخش به چگونگی نقش نیتریک اسید در این بخش از صنایع نظامی می پردازیم. در واقع اگر بخواهیم این بخش را با مثالی شروع کنیم می توانیم به مثال چاشنی موجود در گلوله بپردازیم. در گلوله های تفنگ و اسلحه ها گلوله ها از چهارر بخش اصلی تشکیل می شوند.

  • چاشنی
  • بدنه
  • ماده انفجاری
  • مرمی

که چاشنی با ضربه انفجار کوچکی مانند جرقه ایجاد می کند . و آن جرقه موجب واکنش احتراقی مواد منفجره موجود در گلوله می شود. در شاتل ها نیتریک اسید مانند آن چاشنی عمل می کند و موجب به جریان افتادن سوخت جامد موجود در شاتل ها موشک ها می شود. البته مواد دیگری هم در این کاربرد وجود دارد . که نیتریک اسید هم جزئی از آن نوع از مواد است.

HNO3 (90%) HNO3(57%)
96درجه 83درجه دمای جوش
Completely miscible Completely miscible انحلال پذیری
1.9 1.4 اسیدی
۰۰۷-۰۰۴-۰۰-۱ ۰۰۷-۰۰۴-۰۰-۱ شاخص ئی‌یو
1.8 1.5 چگالی

 

حساسیت های اسید نیتریک

همانطور که در موارد بالا دیدی نیتریک اسید که در صنایع نظامی کاربرد دارد را می توان ماده خطرناکی دانست.

عموما موادی که قابلیت انفجار و واکنش پذیری بالایی دارند . را می توان مواد خطر ناک دانست زیرا استفاده از آنان احتیاطات بالایی دارد.  به این دلیل که کمترین خطا در استفاده از آن می تولند موجب خطرات زیادی شود.

 

البته یک مورد که لازم است اینجا ذکر شود و قابل توجه است این است .  که نیتریک اسید مورد استفاده در صنایع نظامی با نیتریک اسید مورد استفاده و مورد نظر ما در سایر صنایع متفاوت است. البته این تفاوت از سنخ تفاوت در اصل ساختار ماده نیست . تفاوت بین این دو نوع الز اسید نیتریک در میزان خلوص آنها است. که خلوص بالایی دارد.

در واقع نیتریک اسید مورد استفاده ی ما و مورد عرضه ی ما اسید نیتریک 57 درصد که به معنی خلوص 57 درصد نیتریک اسید نسب به ناخالصی است. اما نیتریک اسید که در در صنایع نظامی کاربرد دارد . نیتریک اسید با خلوص 86 درصد و 90 درصد و بالای 90 درصد است.

البته قابل ذکر است که این نوع از خلوص نیتریک اسید در بازار موجود نیست و مخصوص صنایع نظامی است.

شما دوستان عزیز نیز می توانید جهت خرید نیتریک اسید 57 درصد با تضمین خلوص با ابعاد مختلفی مانند اسید نیتریک گالن 25 کیلو گرمی (20 لیتری)  تهیه نمایید.  قابل ذکر است که شرکت صنایع نیتریک ایران امکان تحویل را هم در انبار تهران و هم در انبار تبریز دارد که سهولت را برای مشتریان عزیز فراهم می نماید.

 

نظرات شما
احمد قدیری  در تاریخ 3 جولای, 2024

ممنون واقعا مطالب جالب و جذابی بود. این مطالب رو جای دیگه با این تفصیل و تقسیم بندی خوب ندیده بودم

ثبت نظر