اسید نیتریک چه اثرات مخربی می تواند بر روی طبیعت داشته باشد

نیتریک اسید یا همان اسید نیتریک NHO3 یک ماده اسیدی است که در مقالات دیگر داخل این سایت به کاربرد های مختلف آن پرداخته ایم . در این مقاله قرار است کاربردی موضوعی متفاوت در مورد آن بپردازیم و آن هم خطرات و آسیب هایی است که نیتریک اسید 57 درصد به طبیعت وارد می کند.  به این موضوع مهم خواهیم پرداخت و همجنین در ادامه مطالب به راهکار ها و احتیاطاتی که موجب جلوگیری از این آسیب به طبیعت می شوند هم می پردازیم.

 

خب طبعا یکی از مهم ترین عواملی که بر زندگی سالم ما تاثیر دارد یک طبیعت سالم و پویا و سرزنده است. چیزی که بدون آن امکان زندگی برای ما وجود ندارد و موجب به خطر افتادن سلامت جسمی و روحی و حتی مرگ می شود زیرا که مبدا حیات ما توسط خداوند مهران در طبیعت قرار داده است و تمامی لوازمی که برای ادامه ی حیات در این کره خاکی به آن نیامند هستیم در طبیعت قرار دارد.

به همین دلیل با توجه به استدلال فوق و مطرح بودن بسیاری دلیل مهم حفظ یک طبیعت و محیط زیست سالم به معنی تلاش برای حفظ زندگی سالم خود ما انسان ها است. که در این مقاله قصد داریم به یکی از عواملی که در صورت سهل انگاری و عدم استفاده صحیح و رعایت نکردن نکات دچار آسیب رساندن به اجزای مختلف طبیعت و محیط زیست شود یپردازیم.

 

چه آسیب هایی طبیعت را تهدید می کند؟

ابتدا این آسیب ها را تقسیم بندی کرده و سپس به هر کدام پرداخته و توضیح می دهیم. که ابتدا با عناوین آنها آشنا شویم سپس راجع به هرکدام از آنها توضیحاتی را ارائه دهیم . و بعد از آن هر کدام را اندکی توضیح می دهیم. در نهایت نیز علت ها را می گوییم و به برخی از راهکار های جلوگیری از آنها می پردازیم. 1-آسیب های نیتریک اسید بر روی طبیعت به وسیله خاک 2-آسیب نیتریک اسید بر طبیعت به وسیله ایجاد باران های اسیدی 3-آسیب نیتریک اسید به طبیعت از طریق حیوانات 4-آسیب نیتریک اسید به طبیعت از جهت گاز های سمی

 

آسیب های نیتریک اسید بر روی طبیعت به وسیله خاک

 

اولین آسیبی که می خواهیم به آنم بپردازیم مبحث فضای سبز و خاک است. خاک مبدا و بستر رشد تمامی گیاهان است. که به وسیله آنها ما و تمامی موجودات تغذیه می شویم. پس سالم بودن خاک به عنوان بستر رشد تمام گیاهان بسیار ضروری است. و آلوده بودن خاک موجب آلوده شدن گیاهان و مواد غذایی مانند میوه ها و یبزیجات و همچنین از بین رفتن خاصیت خارک برای رشد گیاهان می شود.

در اینجا به تاثیر منفی که نیتریک اسید می تواند بر روی طبیعت بگذارد می پردازیم. آن مطلب مهم نیتراته شدن خاک اسن. که از مهم ترین آسیب هایی است که نصیب خاک و طبیعت می شود.

نیتریته شدن خاک باعث آلوده شدن طبیعت می شود . همجنین از رشد مناسب و سالم گیاهان نیز جلوگیری می کند  لذا هرگونه تماس نیتریک اسید با خاکی که مبدا رشد طبیعت پیرامون ما است می تواند بسیار مضر باشد.

 

باران اسیدی خاک نیتراته
اثر مستقیم بر گیاهان دارد دارد
اثر مستقیم بر انسان دارد ندارد
اثر مستقیم بر حیوانات دارد ندارد
متاثر بودن از پسماند های کارخانه ها هست هست
آلوده کردن هوا موثر است تاثیر مستقیم ندارد
تعدد در کشور ما کمتر بیشتر

 

آسیب نیتریک اسید بر طبیعت به وسیله ایجاد باران های اسیدی

 

مورد بعدی آسیب های احتمالی نیتریک اسید به طبیعت ایجاد باران های اسیدی است. همانطور که می دانید باران با تبخیر آب های موجود در دریا ها و رود  ها و سرد شدن هوا ایجاد می شود. و می توان باران را جزو مهم ترین عناصر طبیعت به شمار برد چرا که بدون باران بسیاری از گیاهان طبیعی موجود در کوه ها و جنگل ها به وجود نمی آیند.

به همین دلیل نیز اگر عاملی به خصوص این آب حیات صدمه بزند ضربه بزرگی بر پیکره ی طبیعت وارد می کند.

در اینجا هم همنطور که حدث می زنید عامل ایجاد آلودگی ترکیب شدن و اضافه شدن اسید نیتریک به دریا و یا رودخانه ها است. که به تدریج و در مدتی کوتاه موجب شکل گیری باران های اسیدی می شود. که این باران ها نیز آسیب هایی را که در مطلب بالایی به آن اشاره شد را به همراه دارد.

 

آسیب نیتریک اسید به طبیعت از طریق حیوانات

این بخش در عمل بخش مستقلی نیست. و ادامه و زیر مجموعه ی دو بخش قبلی به شمار می آید لذا با توجه به اهمیت بالایی که این مبحث دارد . به طور مستقل عنوان گردید. حیوانات که بخش اعظمی از غذای مارا تشکیل می دهند و به تعبیری صاحبان اصلی طبیعت و حافظان محیط زیست هستند. نیز متاثر از آبی که از طریق باران های اسیدی فرود می آید و آنها می نوشند و گیاهانی که می خورند ممکن است.

تحت تاثیرات منفی اسید نیتریک بر ساختار بدنی خود قرار گیرند.

و اگر حیوانات دچار این مشکل شوند همانطور که مطرح شد در مطلب فوق حیوانات اگر دچار مشکل شوند فای سبز و محیط زیست هم در کمترین مدت دچار همین مشکل می شوند. این تاثیر منفی بر طبیعت و محیط زیست تاثیر مستقیمی بر زندگی انسان ها خواهد گذاشت.

همچنین از آن جایی که یکی از غذا های اصلی انسان ها گوشت هایی است که از حیوانات تغذیه می شود و با گوشت آنها تامین می شود این نیز تاثیر دیگری است که در زندگی انسان خواهد گذاشت.

 

اسید نیتریک چه اثرات مخربی می تواند بر روی طبیعت داشته باشد؟

 

آسیب نیتریک اسید به طبیعت از جهت گاز های سمی

آخرین مبحثی که قصد پرداختن به آن را داریم گاز های منشعب از اسید نیتریک است. ما پیشتر در مقالاتی مفصلا به آثار منفی این گاز پرداخته ایم. در حد اشاره نیز عنوان می کنیم که گاز منتشر شده از اسید نیتریک گاز بسیار خطرناکی برای تمام موجودات اعم از انسان ها و حیوانات به شمار می رود که در صورت استنشاق موجب مرگ خواهد شد.

 

راه حل رهایی از آسیب های اسید نیتریک به طبیعت چیست؟

 

راه اصلی و مهمی که می توانیم به آن بپردازیم و چند جمله ای راجع به آن بحث نماییم. جلوگیری از انتشار نیتریک اسید به داخل طبیعت است.

یرای مثال شما می توانید اسید نیتریک مورد نیاز خود را به اشکال مختلفی از ما تهیه نمایید مانند اسید نیتریک فله 57 درصد و یا اسید نیتریک گالن 20 لیتری، خب باید اختیاط نمود هم در حمل و نقل و همچنین در استفاده که اولا هیچ گونه انشعاب و منفذی که باعث بیرون ریختن و نشت نیتریک اسید است وجود نداشته باشد و دقت نمود تا درصورت وجود نشات سریعا آن را از بین ببرند.

 

دوما نیز باید از ریختن نیتریک اسید استفاده شده به عنوان زباله و پسماند به داخل طبیعت به شدت خودداری کرد. بسیاری از این آسیب هایی که ذکر گردید به این دلیل است که برخی کارخانه ها و کارگاه هایی که از نیتریک اسید در صنایع خود استفاده می کنند.

نیتریک اسید استفاده شده را به جای بازیافت و یا سایر روش های صحیح به دلیل دشوار  یا هزینه بر بودن آنها دست به رها سازی نتریک اسید سماند خود در رودخانه ها، دریا ها و یا در خاک و فضاس سبز می زنند که این کار عامل اصلی آسیب ها به طبیعت است که بالا تر ذکر گردید.

 

نظرات شما
ثبت نظر