مقالات

نیتریک اسید چه خطر هایی دارد ، 5خطر مهم نیتریک اسید

نیتریک اسید NHO3 یک اسید قوی است که قابلیت واکنش پذیری بالایی دارد . و با درصد اسیدی بالا خطر هایی برای انسان و محیط پیرامون خود در صورت استفاده نا صحیح ایجاد می کند. در این مقاله به برخی از مشهور ترین خطرات این ماده و همچنین برخی از روش های پیشگیری و درمان آن می پردازیم.

 

خطر هایی که برای سلامت انسان ایجاد می کند:

تماس با پوست: اسید نیتریک می تواند باعث سوختگی شدید پوست شود. این سوختگی می تواند دردناک باشد و باعث تشکیل زخم های عمیق بر روی پوست شود.

جذب آن توسط پوست انسان موجب از بین رفتن لایه رویین پوست و همچنین سوزش شدید و تحریک و از بین رفتن عصب های موجود در رویه پوست می شود. ضرر تماس با مدت طولانی این محلول خطر ناک با پوست به شدت بالا است.

به هیچ وجه نباید پوست ما با نیتریک اسید تماس با مدت نسبتا طولانی داشته باشد.

 

1- تماس با پوست:

اگر به هر دلیل و پیشامدی پوست شما با اسید نیتریک تماس داشت جهت رهایی از خطرات ذکر شده در مطلب بالا باید اقدامات پیش رو را فورا انجام دهید. ابتدائا سریع پوست محل تماس را زیر آب گرفته و به مدت 15دقیقه با آب و صابون بشویید.

نکته مهم در اینجا این است که اولا خود آب مورد استفاده هیچ گونه آلودگی نداشته باشد. نکته دوم نیز این است که دمای آب مصرفی به هیچ وجه نباید بالا باشد و آب گرم یا داغ باشد. آب باید سرد و خنک باشد زیرا آب داغ و گرم که دمای بالا دارد موجب تشدید التهاب پوستی و تحریک بیشتر عصب ها شود.

 

اقدام دوم و مهم این است که باید سریعا به درمانگاه مراجعه کنید تا کادر درمان اقدامات لازم را انجام دهند. نباید از این مرحله به هیچ وجه چشم پوشی کرد و سهل انگاری کرد حتی در صورت اینکه احساس کردید که مشکل التهاب پوستی و تاثیر اسید نیتریک و خطر آن برطرف شده نباید از رفتن به درمانگاه امتناع کرد.

اقدام دیگر و آخر این بخش این است که در صورت اتفاق افتادن مورد ذکر شده باید از برخورد محدوده مورد نظر پوست با سایر اشیا و سایر قسمت های بدن و دست زدن به آن محدوده جلوگیری کرد.

 

2-تماس با چشم:

خطردیگر نیتریک اسید برخورد نیتریک اسید با چشم ماست. خطر برخورد اسید نیتریک با چشم ما بیشتر از خطر برخورد نیتریک اسید با پوست ماست. برخورد با چشم حتی برخورد لحظه ای موجب آسیب شدید به چشم و معلولیت دائمی و ختی کوری می شود. باید توجه کرد که برخورد با چشم گاهی برخورد مستقیم با محلول نیتریک اسید است و گاهی برخورد بخار خارج شده از مایع و از محل نیتریک اسید است که همان خطرات و آسیب ها را داراست.

اقدامات لازم جهت دفع خطر:

اولین اقدام در جهت رفع خطر اسید نیتریک مانند مورد قبلی شستن چشم یه مدت 15 دقیقه است البته این بار باید چشمان را بدون صابون فقط با آب خنک و سرد شست. نکته ای اینجا هست که باید به آن دقت کرد که افرادی که لنز دارند قبل از شست و شو و یا هر اقدامی دیگر باید لنز را از چشم خود خارج کنند.

اقدام مهم و کلیدی دوم هم مراجعه به چشم پزشک در کمترین زمان ممکن است.

 

3- تنفس و استنشاق :

استنشاق بخار اسید نیتریک می تواند باعث تحریک ریه ها و مشکلات تنفسی شود. برای غشا های مخاطی و بافت های دستگاه تنفسی فوقانی بسیار مخرب است استنشاق آن ممکن است باعث اسپاسم، التهاب حنجره و برونشیت شود.

ممکن است تأثیرات به تعویق بیفتد. در موارد شدید، این می تواند منجر به التهاب ریه و حتی خطر مرگ شود. بخار خطر ناک نیتریک اسید عموما در سه حالت خارج می شود.

حالت اول این است که دمای محلول نیتریک اسید به طور مستقیم و یا غیر مستقیم گرم شود و دمای آن بالا برود تا به دمای تبخیر برسد در این حالت نیتریک اسید بخار شده خارج می شود.

حالت دوم که گاها دارای خطر بیشتر است این است که در اثر ترکیب نیتریک اسید با سایر مواد یک واکنش شیمیایی رخ دهد و در نتیجه واکنش شیمیایی گاز خارج شود که این گاز میتواند در مواردی سمی و دارای خطر باشد.

حالت سوم و آخر نیز هنگام استفاده کردن نیتریک اسید است به این علت که در هنگام استفاده از محلول محلول نیتریک اسید با جسم مورد نظر واکنش میکند و این واکنش ممکن است گاز خطر ناکی را تولید کند.

 

راه های رفع خطر:

در صورت استنشاق گاز و یا بخار نیتریک اسید باید سریعا از محل خارج شد و به پزشک مراجعه نمود.

 

4- بلعیدن:

آخرین خطر از خطرات مربوط به انسان خطر خوردن و بلعیدن محلول نیتریک اسید است که متاسفانه در عموم موارد منجر به مرگ می شود. و تنها اقدام ممکن در صورت رخ دادن این مورد مراجعه بدون وقفه به بیمارستان و تماس با اورژانس است.

 

خطرات نیتریک اسید

نیتریک اسید چه خطراتی دارد

پیشنهادد مطالعه: تاریخچه ی نیتریک اسید

خطر های نیتریک اسید  برای محیط زیست

اسید نیتریک می تواند باعث آلودگی خاک و آب شود. این ماده می تواند باعث تغییر pH خاک و آب شود، که می تواند بر روی گیاهان و حیوانات آبزی تأثیر منفی بگذارد. همین دلیل  موجب می شود که ما از ریختن نیتریک اسید در طبیعت و روی خاک به عنوان زباله درها نکنیم.

 

اقدامات پیشگیرانه

اسید نیتریک یک ماده شیمیایی قوی است که می تواند خطر های جدی برای سلامت انسان و محیط زیست ایجاد کند. با این حال، با رعایت دقیق دستورالعمل های ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، می توان این خطرات را به حداقل رساند. همچنین، باید تلاش شود تا استفاده از این ماده در صنایع به حداقل برسد تا خطرات آن برای محیط زیست کاهش یابد.

 

برای جلوگیری از خطرات ناشی از اسید نیتریک، 5 اقدام زیر را می توان انجام داد:

 

1-تجهیزات ایمنی:

استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب مانند دستکش های مقاوم در برابر مواد شیمیایی، عینک ایمنی و لباس های محافظ ضروری است. در مواردی که احتمال وجود بخار اسید نیتریک وجود دارد، استفاده از ماسک تنفسی مناسب نیز ضروری است.

 

2-آموزش کارکنان:

کارکنان باید در مورد خطرات اسید نیتریک و روش های ایمن کار با آن آموزش دیده باشند. این آموزش باید شامل روش های ایمنی در حین کار با اسید نیتریک، روش های اولیه مراقبت در صورت بروز حادثه و روش های ایمن دفع مواد زائد باشد.

 

3-کنترل بخار:

در محیط هایی که اسید نیتریک استفاده می شود، باید سیستم های مناسبی برای کنترل بخار اسید نیتریک وجود داشته باشد. این می تواند شامل استفاده از هودهای شیمیایی و سیستم های تهویه مناسب باشد.

 

4-داشتن زباله دان مخصوص اسید:

نباید به هیچ وجه جهت دور انداختن اسید ها آنهارا مانند سایر مواد در سطل زباله های عادی و یا بر روی خاک ریخت.

 

5-عدم گرم کردن نیتریک اسید:

همانطور که  در مطالب بالا تر گفته شده گرم کردن نیتریک اسید موجب خارج شدن گاز از آن می شود.

 

شرکت نیتریک ایران یکی از معتبر ترین شرکت های عرضه نیتریک اسید در ایران می باشد که محصولات خود را به همراه تضمین کمترین قیمت و خلوص محلول عرضه می کند و همچنین امکان صدور فاکتور رسمی و غیر رسمی به درخواست مشتری را دارد. شما می توانید جهت مشاوره و خرید نیتریک اسید 57 درصد با تضمین قیمت و تضمین اصالت محصول به بخش تماس با ما در فروشگاه نیتریک ایران مراجعه نمایید. یکی از محصولات کلیدی ما که مخصوص مقادیر بالا است اسید نیتریک فله است.

نظرات شما
شرکت صنایع نیتریک ایران  در تاریخ 20 جولای, 2024

نکات مهم و مفیدی است

ثبت نظر