قیمت اسید نیتریک و انتخابات ریاست جمهوری 1403

اسید نیتریک و انتخابات ریاست جمهوری چه ارتباطی با همدیگر دارند؟ در این خبر به آن خواهیم پرداخت. با این مطلب همراه با شید تا تاثیر اخبار این روز ها را بر عرضه و تقاضای نیتریک اسید در کشور و همچنین صادرات آن بررسی کنیم.

بعد از حادثه سقوط بالگرد ریاست محترم جمهور به همراه هیئت همراه ایشان که متشکل از مرحوم آیت الله آل هاشم امام جمعه فقید تبریز، دکتر حسین امیر عبدالهیان وزیر خارجه، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار موسوی فرمانده تیم حفاظتی سپاه ولی امر انصار یگان ریاست جمهوری و کادر محترم پروازی ارتش بود رخ داد. اتفاقات بسیاری در حول محور این حادثه انجام شد.

 

قیمت اسید نیتریک و انتخابات ریاست جمهوری چه ارتباطی دارند؟

طبعا بعد از این حادثه کشور نیاز به رئیس جمهور جدید دارد تا هرچه سریع تر امور را مدیریت نماید. که طبق قانون اساسی و دستور رهبر انقلاب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران در روز جمعه هشتم تیر ماه 1403 برزگزار خواهد گردید. طبق وضعیت کنونی نامزد های انتخابات 6 نفر از نامزد ها احراز صلاحیت شده اند. و رئیس جمهور آینده ایران در دولت چهاردهم یکی از این شش نفر خواهد بود.

این شش نفر عبارت هستند از آقایان: مصطفی پور محمدی، محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی، سید امیر حسین قاضی زاده هاشمی، مسعود پزشکیان و علیرضا زاکانی . که از این افراد شخصی که در انتخابات رای بالاتری را به خود اختصاص دهد رئیس جمهور ایران خواهد شد.

اما آنچه مربوط به حوزه کاری ماست احتمال کم و یا زیاد شدن قیمت اسید نیتریک و انتخابات ریاست جمهوری و تاثیرات آن است. حال در این برهه باید بررسی نمود که میزان تاثیر این مساله بر قیمت و عرضه ی اسید نیتریک چقدر است؟ و این پرسش مطرح شود که آیا اصلا تولید و عرضه و قیمت اسید نیتریک و انتخابات ریاست جمهوری ایران به یکدیگر مربوط هستند یا خیر؟ آیا اسید نیتریک و انتخابات ها را می توان متاثر و موثر دانست؟

طبق چیزی که کاملا واضح است هر تغیر مهمی در کشور بر مسائل مختلف آن کشور تاثیر می گذارد. حال تغیر در دولت ها هم طبعا موجب تغییر سیاست های کلان کشور خواهد شد و بر مسائل مختلف اعم از تولیدات و صادرات و واردات موثر خواهد بود و شاید بتوان به تاثیرات اسید نیتریک و انتخابات ریاست جمهوری که ارتباط دارند اشاره نمود.

 

نیتریک اسید و عرضه آن چقدر متاثر خواهند بود؟

نیتریک اسید یک محلول اسیدی است که جزو اسید های بسیار استراتژیک به شمار می رود. چرا که در صنایع مختلفی مانند صنایع نظامی و ساخت تاجهیزات هم کاربرد دارد. همچنین در صنایع غذایی  ، ساخت کود های شیمیایی، طلا سازی و… کاربرد دارد. در مقاله ای مفصلا به نقش اسید نیتریک در صنعت طلا سازی پرداخته ایم که می توانید با عنوان 5 کاربرد اسید نیتریک در طلا سازی و صنعت طلا مطالعه نمایید.

حال با توجه یه مطالبی که بالا بیان شد میزان متاثر بودن نیتریک اسید را بررسی می نماییم. در کل می توان بیان کرد که اسید نیتریک دارای یک روتین تولید و عرضه کشوری می باشد. مانند برخی از مواد اولیه استراتژیک که کاربرد های بسیاری دارند. زیرا صنایعی که به این مواد اولیه وابسته هستند به مشکل می خورند.

لذا می توان پیش بینی نمود که میزان عرضه نیتریک اسید کاهش و افزایش قابل توجهی نخواهد داشت. و چرخه ارتباط بین اسید نیتریک و انتخابات ریاست جمهوری ، بالذات موجب التهاب شدیدی در بازار  نیتریک اسید نخواهد شد. آن چیزی که قابل توجه است اقدامات و تصمیمات اساسی رئیس جمهور آینده است که می تواند بر این مساله موثر واقع شود.

 

چه حدی از  تغییر شامل عرضه تقاضای نیتریک اسید است؟

در ادامه مطلب به این باید اشاره نمود که شرکت ها و پتروشیمی های اصلی تولید مواد شیمیایی مستقیم یا غیر مستقیم زیر نظر دولت هستند و معمولا به تعویض وزرا و مدیر کل ها تغیراتی در آن ها رخ می دهد که ممکن است تاثیراتی در روند آن شرکت ها داشته باشد. اما در روند اصلی عرضه تغیر اساسی ایجاد نمی شود چرا که عرضه وابسته به میزان تقاضا است و این دو رابطه دو سویه با هم دارند.

شاید بتوان گفت مهم ترین عللی که بتواند بر عرضه نیتریک اسید و در ادامه قیمت آن موثر باشد دو عامل است. اولی اینکه نیاز خارج از روند و یکباره ای به تولید مهمات نظامی مانند موشک باشد که موجب کاهش تولید یکباره ی اسید نیتریک خواهد شد. و علت دوم هم اینکه صنایعی که نیاز به اسید نیتریک دارند افزایش پیدا بکنند. این عامل موجب افزایش تقاضای مداوم مفید و در پی آن افزایش عرضه نیتریک اسید در طی مدت مشخص خواهد شد.

در نهایت برای کشور عزیزمان آرزوی بهترین اتفاقات و نتایج را داریم.

نظرات شما
ثبت نظر

برچسب ها