تاثیر ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان بر عرضه و قیمت نیتریک اسید چیست؟

همانطور که می دانید در روز های گذشته در کشورمان دو انتخابات ریاست جمهوری برگزار گردید . در دو مرحله انتخابات برگزار گردید . در مرحله اول با چهار کاندید شامل دکتر مسعود پزشکیان، دکتر محمد باقر قالیباف، دکتر سعید جلیلی و حجت الاسلام پورمحمدی برگزار گردید. و همانطور که مطلع هستید طبق قانون اگر کاندیدی رای بالای 50 درصد نیاورد دو کاندید با رای بالاتر به مرحله دوم انتخابات می روند.
در مرحله اول این انتخابات نیز دکتر پزشکیان رای اول و دکتر سعید جلیلی رای دوم را گسب کردند و دکتر محمد باقر قالیباف و حجت الاسلام پور محمدی به ترتیب سوم و چهارم شدند.
در نهایت در انتخاباتی که در یک هفته بعد از مرحله برگزار گردید دکتر مسعود پزشکیان با کسب حدود 16میلیون و سیصد هزار رای نفر اول شد و برای چهار سال به ریاست جمهوری ایران منتخب گردید.
در این مطلب به تاثیرات این انتخابات و انتخاب شدن دکتر مسعود پزشکیان بر عرضه و قیمت نیتریک اسید می پردازیم.

 

انتخاب دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور چه تاثیراتی دارد؟

همانطور که در مطبی دیگر که پیش از انتخابات منتشر کردیم بررسی نتایج احتمالی انتخابات چه تاثیراتی بر عرضه و تولید و قیمت نیتریک اسید 57 درصد خواهد داشت. قطعا هر تغییر مهمی در کشور و مسائل کلان در ملت تاثیر خواهد داشت. و همچنین بیشتر از آن قیمت دلار و سکه و در کل تورم اقتصادی کشور بر روی قیمت های مختلف در کشور تاثیر دارد. از جمله این موارد نیز مواد اولیه می باشد . مواد اولیه اساسی شامل مواد معدنی مانند سنگ ها و انواع فلزات، مواد غذایی و همچنین یکی از مهم ترین گونه های مواد اولیه مواد تولید شده توسط پتروشیمی ها است. که انواع مواد شیمیایی است که از جمله آن ها اسید ها می شوند.
طبعا عملکرد اقتصادی و سیاسی هر رئیس جمهور احتمالا بر میزان عرضه نیتریک اسید و تولید آن تاثیرات زیادی نداشته باشد مگر اینکه بنای آن رئیس جمهور مانند رئیس جمهور منتخب فعلی دکتر پزشکیان بر افزایش یا کاهش برخی کالا های مبنایی و مواد اولیه برنامه ی کلانی داشته باشد و قطعا در آن صورت تاثیر و تغییر بسیاری خواهد داشت.
اما در صورت روند کلی کشور با روند ثابت فعلی تغییر اساسی در میزان تولید نیتریک اسید ندارند حال چه در دولت شهید سید ابراهیم رئیسی باشد چه در درولت دکتر مسعود پزشکیان باشد.
آن چیزی که موثر است عملکرد اقتصادی رئیس جمهور و دولت است که با بالا بردن تورم قیمت اجناس مختلف را بالا می برد و به طبع آن امواد شیمیایی مختلف از جمله نیتریک اسید هم در دایره تاثیر قرار می گیرند.

 

پیش بینی ما از تحولات صنعت نیتریک اسید چیست؟

حال می توانیم پیش بینی از وضعیت آینده نیتریک اسید را داشته باشیم. آن تحلیل یر اساس برنامه های ارائه شده توسط دکتر مسعود پزشکیان است که حال بر منسب ریاست جمهوری ایران تکیه خواهد زد و ان شا الله خدمات زیادی خواهد داشت.
بر مبنای پیش بینی که از عملکرد درکتر پزشکیان موجود است . روابط خارجی قوی تر خواهد بود و این برقیمت دلار تاثیر خواهد داشت. این تاثیر بر قیمت دلار بر سایر قیمت های اجناس مختلف مشهود است. این تاثیر بر قیمت دلار و سایر قیمت های اجناس مختلف بر قیمت مواد شیمیایی و نیتریک اسید هم تاثیر خواهد داشت. و امید واریم با ثبات قیمت دلار و کاهش تورم اقتصادی قیمت مواد اولیه هم ثبات خواهند داشت.
تاثیر دیگری هم که عملکرد امور و سیاست خارجه بر مواد اسیدی مهم خواهد داشت . بحث صادرات و واردات ها است. صادرات و واردات بر محصولاتی که دارای این شاخصه هستند از این موضوع تاثیر می گیرند.

یعنی در صورت باز بودن راه صادرات و آسان بودن صادرات ، صادرات محصولات افزایش پیدا می کند و موجب ارز آوری برای کشور و همچنین توسعه کسب و کار در حوزه آن محصول می گردد . اما به طور مثال اگر کسب و کار در حوزه صادرات ضعیف شود و با توجه به توافقات بین کشور ما و سایر کشور ها شاهد کاهش روابط و به طبع آن کاهش ارز آوری و کاهش رونق آن محصول و حواشی آن محصول باشیم در این مورد متضرر خواهیم بود.

و این مساله نیز به راهبرد های کلانی که دولت آقای دکتر پزشکیان و کابینه ایشان دارند . و سیاست خارجه ای که توسط دولت ایشان چیده می شود بستگی دارد. هرقدر راهبرد های دولت آقای دکتر پزشکیان بر توسعه روابط خارجی باشد در این موضوع نیز شاهد پیشرفت هستیم.

 

چه راهبرد های دیگری از دولت می تواند بر عرضه نیتریک اسید موثر باشد؟

مساله دیگری هم که می تواند موثر واقع شود. مسائلی هست که خود نیتریک اسید را شامل نمی شوند اما حواشی آن را شامل می شوند. برای مثال شما فرض کنید که در دولت جدید دکتر مسعود پزشکیان راهبرد بر گران کردن بنزین باشد. نتیجه این می شود که تمام موادی که به وسیله ماشین ها و اتوموبیل ها جابه جا می شدند دچار افزایش هزینه حمل و نقل می شوند. در نتیجه افزایش هزینه حمل و نقل پس از مدت کوتاهی شاهد افزایش قیمت محصولات خواهیم بود.

مصداقا در سال 98 در دولت دکتر حسن روحانی شاهد افزایش قیمت بنزین از 1000 تومان به 1500 و 3000 تومان بودیم. پس از افزایش قیمت بنزین مواد مختلف و تقریبا همه محصولات موجود در بازار به غیر از چند محصول خاص دچار افزایش قیمت شدند. به طبع همه ی موادی که توسط تریلی ها، کامیون ها و همه ی وسایل نقلیه ای که از بنزین با قیمت مصوب استفاده می کنند دچار افزایش قیمت انتقال آن ماده از مبدا تا مراکز پخش در سطح شهر ها می شود. و همچنین محصولات صادراتی نیز شامل این مساله خواهند شد.

پس در این قسمت هم به این نتیجه می رسیم که اگر راهبرد های دولت چهاردهم آقای دکتر مسعود پزشکیان بر افزایش قیمت بزنین باشد پس از آن در مدت کمی شاهد افزایش قیمت نیتریک اسید 57 درصد نیز خواهیم شد.  طبعا افزایش قیمت نیتریک اسید نیز بر صنایعی که از نیتریک اسید استفاده دارند نیز تاثیر خواهند داشت برای مثال در صنایع غذایی ، در مقاله ای با عنوان نقش اسید نیتریک در صنایع غذایی مفصلا به آن پرداخته ایم.

 

نظرات شما
ثبت نظر