تاثیر بالا رفتن قیمت دلار بر قیمت اسید نیتریک

یکی از سوالاتی که همیشه نقل محافل بین ما ایرانیان است و معمولا در صحبت هایمان پیگیر آن هستیم قیمت دلار است. و خیلی ها که شعلشان هم ربط مستقیمی به دلار ندارد روزانه پیگیر قیمت این ارز مهم هستند. به راستی چرا قیمت دلار برای همه ی ایرانیان مهم است و حتی دولتمداران برای جلب رای مردم از آن استفاده می کنند. و نقل محافل عموم مردم است. حال بررسی می کنیم بالا رفتن و یا پایین آمدن قیمت دلار آیا تاثیری برقیمت نیتریک اسید دارد و یا خیر؟ و اگر تاثیر دارد تاثیر آن در چه حدی است و چه ضریبی دارد؟

اولین مطلبی که مشخص است این است که معمولا در کشور ما قیمت دلار پایین نمی آید و همیشه سیر صعودی دارد. و به طبع این مساله خیلی بر پاین آمدن قیمت دلار و تاثیری که آن می تواند بر قیمت اسید نیتریک داشتنه باشد نمی پردازیم مگر در حد چند جمله و کوتاه که زیاد تمرکزی روی این مساله نباشد. و اتلاف وقتی برای شما مطالعه کننده عزیز پیش نیاید.

اولین محور این صحبت این است که آیا بالا رفتن قیمت دلار بر قیمت دلار تاثیری بر قیمت نیتریک اسید 57در صد که تویط شرکت های پخش کننده عرضه می گردد تاثیر دارد و یا ندارد و قیمت اسید نیتریک 57 درصد مستقل است؟ اگر قیمت اسید نیتریک 57 درصد با قیمت دلار به همدیگر مرتبط هستند چه حدی تغییر  در قیمت دلار موجب چه حدی از تغییر در قیمت اسید نیتریک 57 درصد می شود؟

همانطور که حدس می زنید قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر قیمت عرضه نیتریک اسید توسط پالایشگاه دارد و با بالا رفتن قیمت آن قیمت تمام شده اسید نیتریک نیز بالا می رود. و جدا از تاثیر مستقیمی که بالا رفتن قیمت دلار بر بالا رفتن قیمت اسید نیتریک دارد. تاثیر غیر مستقیم بر کاهش و یا افزایش قیمت نیتریک اسید دارد.

 

 تاثیر مستقیم تغییر قیمت دلار بر تغییر قیمت نیتریک اسید 57 درصد

ابتدا بررسی می کنیم که به چه شکل تغییر قیمت دلار موجب بالا رفتن و یا پایین رفتن قیمت نیتریک اسید 57 درصد می شود.  این بالا رفتن مستقیم قیمت نیتریک اسید همراه با بالا رفتن قیمت دلار شکل می گیرد به این شکل که تعیین قیمت نیتریک اسید 57 درصد توسط پالایشگاه صورت می گیرد. در این تعیین قیمت عوامل متفاوتی تاثیر دارد. یعنی چند شاخص در قیمت نیتریک اسید 57 درصد نقش دارد. یکی از عوامل قیمت جهانی مواد اسیدی است. یکی از عوامل قیمت تمام شده است یک عامل دیگر هم قیمت دلار است.

به این معنی است که در مرحله اول قیمت گذاری  نیتریک اسید توسط پالایشگاه که به بورس کالا های مواد شیمیایی ارائه می گردد . تاثیر پذیری مستقیم از قیمت دلار و ارز های مهم دارد.

این نکته اول این بخش است که تاثیر مستقیم بالا رفتن و یا پایین آمدن قیمت دلار را بر بالا رفتن و یا پایین آمدن قیمت نیتریک اسید مشخص می کند. حال تاثیر مستقیم تغییرات قیمت دلار را بر قیمت نیتریک اسید 57 درصد مشاهده نمودیم. حال در بخش بعدی به تاثیر قیمت غیر مستقیم تغییرات قیمت دلار بر تغییرات نیتریک اسید 57 درصد را بررسی خواهیم کرد.

 

تاثیر غیر مستقیم تغییر قیمت دلار بر تغییر قیمت نیتریک اسید 57 درصد

در این بخش به تاثیر های غیر مستقیمی که تغییرات مثبت و یا منفی در قیمت دلار می تواند بر تغییرات مثبت و یا منفی قیمت نیتریک اسید داشته باشد را بررسی می کنیم. مانند بخش قبلی نیز ابتدا به این سوال پاسخ می دهیم که آیا غیر از تاثیر مستقیمی که در بخش قبلی بیان کردیم که چه تاثیر مستقیمی از تغییر قیمت دلار بر قیمت نیتریک اسید 57 درصد دارد. تاثیر غیر مستقیمی هم دارد؟

پاسخ این است که بله. تاثیرات غیر مستقیمی هم دارد. تاثیر غیر مستقیم تغییرات قیمت دلار بر تغییرات قیمت نیتریک اسید 57 درصد به لحاظ تعداد بیشتر است. و تاثیری همانند تاثیر مستقیم می تواند داشته باشد.  تاثیرات غیر مستقیم به این صورت است که چون تمامی اقلام و خدمات با بالا رفتن قیمت دلار بالا می روند این عوامل بر قیمت تمام شده که به دست مشتری می رسد تاثیر می گذارند.

برای مثال بالا رقتن قیمت باربری و حمل و نقل، بالا رفتن قیمت ظروف اعم از بشکه و گالن، بالا رفتن هزینه انبار داری و بسیاری عوامل دیگر که بر قیمت نهایی موثر می باشند.

 

پس این مساله که قیمت ها با هع تداخل بالایی دارند کاملا ثابت می باشد و حال می توان حدث زد که این بالا رفتن قیمت نیتریک اسید 57 درصد بر محصولاتی که در تهیه آنها به نیتریک اسید نیاز هست نیز تاثیر دارد که در مقالات سایت به برخی از آنها اشاره شده است برای مثال نقش نیتریک اسید در صنایع غذایی که از نقش های مهم نیتریک اسید به شمار می رود.

نظرات شما
ثبت نظر