آیا ترور اسماعیال هنیه بر عرضه نیتریک اسید تاثیر دارد؟

در روز های گشته حادثه ای پس از مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان در شهر تهران رخ داد . آن هم ترور شدن جناب آقای اسماعیل هنیه مسئول سیاسی جنبش حماس فلسطین بود که در شامگاه روز دهم مرداد ماه در محل اقامت ایشان رخ داد. در نتیجه این ترور اقای اسماعیل هنیه و محافظ  ایشان به شهادت رسیدند.

این ترور که مسئولیت آن توسط رژیم صهیونیستی قبول شده است. نتایج و پیامد های بسیاری را با خود داشته است. در این مطلب بنا داریم به  پیامد هایی که این اتفاق ممکن است بر عرضه، قیمت و فروش اسید نیتریک 57 درصد داشته باشد. چرا که نیتریک اسید به چند دلیل می تواند از این اتفقال تاثیر پذیر می باشد.

 

تاثیرات احتمالی ترور اسماعیل هنیه در تهران بر عرضه نیتریک اسید

نکته اولی که در این مطلبی می خواهیم به آن و تاثیر مستقیمی که این اتفاق ممکن است بر عرضه نیتریک اسید 57 درصد داشته باشد را بررسی کنیم. اولین نکته این است که محتمل است که ایران قصد پاسخ دادن را با شیوه ی حمله ای موشکی و یا پهپادی داشته باشد. در این صورت در عرضه نیتریک اسید دچار اختلالی خواهیم بود. زیرا که همانطور که در مقاله ای مفصلا با عنوان نقش اسید نیتریک در صنایع نظامی به آن پرداخته ایم .

یکی از کاربرد های مهم نیتریک اسید درصنایع نظامی می باشد.

ترور یک شخص خارجی مانند مرحوم اسماعیل هنیه  در یک کشور دیگر توسط یک کشور سوم اتفاقی بسیار مهمی در کشور به شمار می آید که می تواند تاثیر های بسیاری اعم از تاثیرات مثبت و یا منفی داشته باشد. این اتفاق تاثیرات بسیاری در مسائل داخلی کشور دارد. اما شاید آن چیزی که مهم تر رخ می دهد و باز تاب بیشتری در ارتباطات خارجی و بین المللی خواهد داشت. این ممکن است تاثیر مثبت و یا منفی داشته باشد.

همانطور که محتمل تر است عدم ثبات تاثیر منفی دارد نه تاثیر مثبت. آن چیزی که الآن موضوع بحث ما است و مربوط به موضوع ما می شود عدم تعادل در قیمت دلار و ارز است. طبعا قیمت ارز و دلار و یورو و سایر ارز های خارجی تاثیری در قیمت های مختلف دارد.

در ادامه نیز با افزایش قینت دلار معمولا قیمت های دیگر نیز در کشور ما رشد می کند. همانطور که در کوچه و بازار هم بین مردم مرسوم است با بالا رفتن قیمت دلار سایر قیمت های مختلف اجناس گوناگون  نیز بالا خواهد رفت. به طبع همه ی اجناس به هم مربوط هستند و با بالا رفتن قیمت چند چیز مهم قیمت چیز های دیگر هم بالا خواهد رفت.

 

پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه چه ابعادی از تاثیر را بر نیتریک اسید خواهد داشت

نکته ی دیگری که پیش تر نیز در مورد حمله ایران به اسرائیل در ماه های گذشته مطرح کردیم. این بود که با توجه به اینکه نیتریک  اسید  کاربرد دارد در صنایع نظامی است. با ترور اسماعیل هنیه و پاسخ احتمالی ایران نیاز صنایع نظامی کشور به نیتریک اسید افزایش پیدا می کند .

حال می خواهیم ببینیم در صورتی که ایران قصد پاسخ دادن به این ترور شهید اسماعیل هنیه که در تهران اتفاق افتاد را  به وسیله ی موشک و یا پهاد و یا مواد جنگی که نیاز به نیتریک اسید را دارند را داشته باشد چه تحولی رخ خواهد داد.

پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه به وسیله مواد نامبرده نیاز مند مقدار زیادی نیتریک اسید است.

اما نکته ای که در این قسمت از بحث باید به آن توجه نمود این است که نیتریک اسید مورد استفاده در پهپاد و یا موشک ها و برخی تچهیزات نظامی و جنگی دیگر با نیتریک اسید مورد عرضه توسط فروشگاه ما و یا سایر مراکز عرضه که نیتریک اسید برای مصارف صنعتی تولید می کند متفاوت است.

نیتریک اسید مورد عرضه شرکت صنایع نیتریک ایران که در صنایع گوناگون مانند کشاورزی و مواد غذایی و شیمیایی کارایی دارد نیتریک اسید 57 درصد می باشد.

اما نیتریک اسید که در ساخت تجهیزات دفاعی و تهاجمی کارایی ایفا می کند نیتریک اسید 90 درصد و بالا تر می باشد. لازم به ذکر است که این درصد از نیتریک اسید فقط در صنایع نظامی وجود دارد و سایر عرضه کننده ها و مصرف کننده ها به این نوع دسترسی ندارند.

 

جمع بندی اثرات احتمالی و تحولات در عرضه اسید نیتریک 57 درصد

پس در نتیجه در صورتی که قصد ایران برای پاسخ به شهادت شهید اسماعیل هنیه جدی باشد . صنایع نظامی کشور  نیرو های مسلح نیازمند به نیتریک اسید با درصد مخصوص خود هستند و از آن جایی که تولید کننده ی این نوع نتریک اسید با تولید کننده نیتریک اسید 57 درصد یک پتروشیمی است.

در صورت این اتفاق در همان واقع اولیه تولید نیتریک اسید 57 درصد که مورد استفاده ی ما است کاهش شدید پیدا می کند. این کاهش موجب موجی در عرضه نیتریک اسید در کشور خواهد بود و ثبات آن را دچار مشکل خواهد کرد.

امیدواریم که پاسخ ایران در ترور اسماعیل هنیه جدا از مباحث استراتژیک و کلانی را که باید شامل باشد تدبیری باش تا عرضه نیتریک اسید هم که جزو اسید های مهم و اساسی است که کارایی های آن در زندگی عموم مردم قابل مشاهده است دچار مشکل نشود. زیرا تاثیرات غیر مستقیم نیز بعد از مدتی کوتاه نمایان می گردند.

 

نکته ی پایانی در تاثیر این موضوع بر تولید نیتریک اسید 57  درصد

نیتریک اسید 57 درصد و نیتریک اسید نظامی 98 درصد تفاوت اصلی در فرمول ساخت و تولید ندارند. در درصد خلوص تفاوت دارند. به این معنی که نیتریک اسید مورد استفاده در صنایع عمومی 57درصد خلوص دارد و با توجه به همین درصد خلوص کارایی های بسیاری دا رد. اما نیتریک اسید مورد استفاده در صنایع نظامی درصد خلوص 98درصد دارد. این بخ معنی تفاوت در کارایی ها است.

و این که خاصیت اسیدی نیتریک اسید 98 درصد بسیار بالاتر از نیتریک اسید 57 درصد است و این تفاوت فاحش موجب گردیده است تا نیتریک اسید 98 درصد در بازار های داخلی و یا صادراتی موجود نباشد و دسترسی عمومی به آن فراهم نباشد.

 

نظرات شما
ثبت نظر