اخبار

شهادت رئیس جمهور  آیت الله رئیسی و یارانش و عرضه نیتریک اسید

 

در روز های گذشته در پی حادثه ای در بازگشت از کشور آذربایجان هلیکوپتر حامل ریاست محترم جمهور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، آیت الله سید محمد علی آل هاشم امام جمعه محترم تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، دکتر حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دکتر مالک رحمتی استاندار محترم استان آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی فرمانده یگان محافظت از رئیس جمهور سپاه انصار و سه نفر از کادر پروازی از جمله خلبان و کمک خلبان و مهندس کادر فنی که هر سه از نیرو های ارتش جمهوری اسلامی بودند؛

دچار سانحه گردید و در کوه های ورزقان استان آذربایجان دچار فرود سخت و سفقوط گردید که در پی این حادثه همه ی سرنشینان این بالگرد که شامل افراد مذکور می شوند وفاتی شهادت گونه یافتند و در راه خدمت به دیار حق شتافتند.

از طرف شرکت صنایع نیتریک ایران و تمام کارکنان این حادثه را به تمام مردم شریف ایران تسلیت می گوییم.

در پی این حادثه دردناک و تاسف بار که حادثه بسیار مهمی به شمار می رود. طبیعتا این حادثه با این سطح از همینت بالایی که دارد بر تحولات مختلف کشور تاثیر بالایی خواهد داشت. طبعا در هر کشوری از دست رفتن ناگهانی یک مقام مهم اجرایی در آن کشور امور را دچار اختلالاتی می کند. حال آنکه آن مقام عالی رتبه رئیس جمهور کشور باشد.

دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جهمور فقید کشورمان که در حادثه سقوط بالگرد جان خود را از دست دادند به عنوان نفر اول دستگاه اجرایی کشور یا همان قوه مجریه و دولت با این حادثه شوک بسیار بزرگی را هم به تمام تجارت ها در ایران عزیسز و همچنین به برخی مسائل در کشور های اطراف ما وارد کردند.

 

 

تاثیر حادثه شهادت رئیس جمهور آیت الله رئیسی بر عرضه نیتریک اسید چقدر است؟

با توجه به این مساله که در مطلب بالا گفته شد طبعا چنین اتفاق مهمی تاثیرات خود را بر امور خواهد داشت. این چنین اتفاقات در سطوح بالا عموما بیشتر تاثیر خود را اولا بر مسائل سیاسی از جمله مسائل کلان سیاست داخلی کشور خواهد داشت. در درجه دوم که شاید به دلایلی بر روی مسائلی تاثیر خود را بر مسائل سیاسی سیاست خارجی و روابط بین الملل بین کشورمان و سایر کشور های منطقه و کشور های جهان، بیشتر نشان دهد. اما این نکته با توجه به وجود یک روند روتین در پتروشیمی ها تاثیر بزرگ و بلند مدتی روی تولید اسید های مختلف از جمله اسید نیتریک نخواهد داشت.

اما قطعا بر روی عرضه نیتریک اسید تاثیری ولو کم خواهد داشت و شوک وارد می کند.

نقش نیتریک اسید در صنایع غذایی

تاثیر وقایعی که بر عرضه مواد اولیه ای مانند نیتریک اسید تاثیر دارند، به صورت غیر مستقیم بر مواردی مکه از نسترسک اسید متاثر هستند خواهد داشت. در مقاله ای به این مساله پرداختیم پیشنهاد می شود این مقاله را مطالعه بفرمایید:

 

البته همانطور که گفته شد این حادثه تاثیر بالایی را در بلند مدت نخواهد داشت.

 

این تاثیرات بر نیتریک اسید و عرضه آن چه مدت طول خواهد کشید؟

همچنین اتفاقاتی عموما تاثیرات بلند مدتی نخواهند داشت. زیرا وابستگی تولید محصولات شیمیایی به این مسائل خیلی بالا نیست. پس به همین علت می توان بیان کرد که نباید نگران این مساله و تاثیرات شهادت رئیس جمهور محترم جناب رئیسی بر عرضه نیتریک اسید بود. همانطور که بالاتتر گفته شد عمده تاثیر شهادت رئیس جمهور آیت الله رئیسی بر سیاست های داخلی و خارجی کشور است. پس در خرید و فروش های جزئی داخلی تاثیر محسوسی نخواهد داشت . این تاثیرات در نهایت بر عرضه های کلان به خارج از کشور و صادرات خواهد بود. که آن نیز به دلیل غیر مستقیم بودن رابطه این دو تاثیر بلند مدت و اساسی نخواهد بود.

 

حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور به همراه وزیر امور خارجه چه تاثیری بر روابط دارد؟

همانطور که گفته شد یکی از همراهان رئیس جمهور محترم آیت الله رئیسی که  در پرواز بالگرد و حادثه سقوط آن به شهادت رسید جناب آقای دکتر حسین امیر عبدالهیان وزیر محترم امور خارجه کشورمان بود. وزیر خارجه که مدیریت وزارتخانه امور خارجه کشور را بر عهده دارد نماینده چهره بین المللی هر کشور در سایر کشور های جهان است. طبعا شهادت مدیر اصلی این وزارت شوک بزگی به این وزارت و امور آن وارد  می کند.

خصوصا مطلب مربوط به بحث ما مطلب صادرات و واردات ها، اما این اتفاق تاثیر مستقیم و اساسی بر این مورد مذکور نخواهد داشت. خرید و فروش های بین المللی و صادرات و واردات نیز تاثیر غیر مستقیمی از این اتفاق خواهند گرفت.

 

تاثیر عزای عمومی بر تولید نیتریک اسید

همانطور که مطلع هستید در پی شهادت رئیس مجهور مرحوم آیت الله رئیسی و همراهانش 5 روز عزای عمومی و چند روز نیز تعطیلی هم در کشور به طور عمومی و اختصاصی اعلام شد. که این تعطیلی نا گهانی موجب تعطیلی کوتاه در پتروشیمی هم خواهد شد.

 

نظرات شما
احمد قدیری  در تاریخ 24 ژوئن, 2024

خدا بیامرزه

ثبت نظر